AirSense™ 11

AutoSet

I AirSense 11 kombineras effektiva behandlingsfunktioner1,2 och användarvänliga funktioner som är avsedda att hjälpa dig att få ut mesta möjliga av din sömnbehandling. AirSense 11 ger dig också tillgång till exklusiva funktioner som Personlig behandlingsassistent och Care Check-In, i coachningsappen myAir*.

  • airsense-11-CPAP-apparat-för-sömnapné-framifrån
  • sömnapne-airsense-11-autoset-apap-apparat-ovansidan
  • ResMed-airsense11-autoset-cpap-mask-på-sidobord-315x315
airsense-11-CPAP-apparat-för-sömnapné-framifrån
airsense-11-CPAP-apparat-för-sömnapné-framifrån
sömnapne-airsense-11-autoset-apap-apparat-ovansidan
ResMed-airsense11-autoset-cpap-mask-på-sidobord-315x315

Värdefull support under den första tiden med PAP

sömnapnépatient-som-använder-appen-myAir-för-iPhone

Personlig behandlingsassistent är en funktion som endast finns i myAir-appen för Air 11-apparater. Den ger anvisningar om hur du installerar apparaten och masken genom tydliga, stegvisa instruktionsvideor. Och den underlättar behandlingsstarten genom att låta dig vänja dig successivt vid olika behandlingstryck, kontrollera maskens täthet och finjustera hur masken sitter innan du börjar med ditt första riktiga behandlingstillfälle.

En lösning med de verktyg du behöver för att ha kontroll

sömnapnépatient-som-sover-med-AirSense-11-CPAP mobile

PAP-behandling är som alla andra nya aktiviteter: det kan ta några veckor innan du har vant dig och hittat dina rutiner. Det är därför som AirSense 11 har verktyg och funktioner som ger dig kunskap och trygghet, så att du kan använda utrustningen på rätt sätt och skapa positiva PAP-vanor som varar resten av ditt liv.

Lär dig mer om AirSense11 AutoSet

Automatisk tryckjustering

Apparat med automatisk tryckjustering som analyserar luftvägarnas skick i varje andetag och justerar trycket när det behövs. I den här apparaten finns även en For Her-algoritm, vilket ger ett individanpassat svar på kvinnors unika behov vid obstruktiv sömnapné.

AirSense 11 i korthet

Din AirSense 11-apparat är avsedd att ge dig en behaglig behandling. Den har en rad olika funktioner, verktyg och personliga rekommendationer som hjälper dig att komma igång på rätt sätt, och fortsätta din behandling hela vägen.

  • Diskret, modern design som har en lättanvänd pekskärm.
  • Integrerad uppvärmd befuktare som hjälper till att motverka muntorrhet.
  • Climate Control-funktionen** värmer upp luften du andas till en behaglig temperatur och är avsedd att minska risken för att det bildas kondens i luftslangen.
  • AutoRamp™-funktionen gör att behandlingstrycket ökas gradvis så att du får en skonsam start på varje behandlingstillfälle.
  • Trycklättnad vid utandning (EPR™) är en funktion som varsamt sänker behandlingstrycket vid utandning, så att det blir lättare för dig att andas ut.
  • myAir-appen ger omedelbar tillgång till dagliga behandlingspoäng, instruktionsvideor, aktuella coachningstips och behandlingsrapporter.
  • Personlig behandlingsassistent (PTA) hjälper dig att installera utrustningen, anpassa dig till behandlingen och lösa problem med läckage på egen hand.
  • Test Drive är en PTA-funktion i myAir-appen som gör att du kan vänja dig vid hur det känns under behandlingen innan det första faktiska behandlingstillfället.
  • Care Check-In är ett enkelt, smidigt sätt att få individanpassad support via myAir och förmedla information till vårdgivaren om hur det går med behandlingen.
  • Trådlös uppgradering är ett sätt för vårdgivaren att installera programuppgraderingar på apparaten på distans, så att du kan dra nytta av de senaste framstegen inom PAP som ResMed gör.

I användarguiden hittar du relevant information om varningar och försiktighetsåtgärder som ska beaktas innan produkten tas i bruk och under tiden den används.

myAir-användare sover mer på nätterna

myAir-app-och-coachning-program-för-cpap-patienter-resmed_mobil

Om du använder myAir kan du sova i genomsnitt 46 minuter mer per natt3 än andra PAP-användare. myAir-appen kan laddas ned från App Store® eller Google Play™.

Handla online

Behöver du nya PAP-tillbehör, komponenter eller reservdelar till din AirSense 11-apparat? Det går snabbt och smidigt att handla från ResMeds webbshop, varifrån och när som helst.

 

Dokumentation

AirSense 11 – bruksanvisning

Supportdokumentation

AirSense 11 – snabbstartsguide för patienter

Supportdokumentation

AirSense 11 - vanliga frågor och svar

Du behöver få en PAP-ordination för att kunna få tillgång till en AirSense 11. Tillgängligheten och kostnaden kan variera beroende på i vilken region du bor. Om du har en PAP-ordination kan du fråga din vårdgivare om AirSense 11 är ett lämpligt behandlingsalternativ för dig.

Att vänja sig vid PAP-behandling kan vara en utmaning. Om du kämpar med det eller stöter på problem med utrustningen ska du kontakta din vårdgivare. Då kan du få svar på dina frågor, lösa problem som du kan uppleva med AirSense 11-apparaten eller behandlingsinställningarna och hjälpa dig att få en behaglig och effektiv behandling.

ResMeds masker är utformade för att vara kompatibla med de flesta av ResMeds apparater. Här är en lista över rekommenderade masker för AirSense 11

Minimalistiska masker för de som älskar enkelhet:

  • AirFit P10 näskuddemask
  • AirFit N30 näsmask
  • AirFit F30 helmask

Masker för de som rör sig mycket i sömnen:

  • AirFit P30i näskuddemask
  • AirFit N30i näsmask
  • AirFit F30i helmask

Flexibla masker för de som väljer trygghet:

  • AirFit N20 näsmask
  • AirFit F20 helmask

Du måste använda en mask som är kompatibel med din apparat. Med en kompatibel ResMed-mask kan du använda rätt apparatinställningar och få ut mesta möjliga av funktionerna i myAir för AirSense 11, till exempel maskspecifika instruktionsvideor.

Använd pekskärmen på din AirSense 11-apparat och bläddra till Mina alternativ. På skärmen visas de aktuella komfortinställningarna, som du kan välja och ställa in på följande sätt:

Fuktighet: Befuktaren tillför fukt till luften du andas och är avsedd att göra behandlingen behagligare. Om du använder inställningen Climate Control Auto med ClimateLineAir™ uppvärmd luftslang kommer temperaturen och fuktigheten att ställas in automatiskt på nivåer som är avsedda att göra behandlingen så enkel som möjligt. Koppla bara in ClimateLineAir™-slangen och tryck på Start-knappen.

Du kan också ställa in befuktningsnivån manuellt på AirSense 11-apparaten eller stänga av den genom att välja Befuktningsnivå på menyn Mina alternativ. Om du upplever torrhet i näsa eller mun ska fuktighetsnivån ökas: 8 är den högsta befuktningsinställningen. Om fukt bildas i din mask ska fuktighetsnivån sänkas: 1 är den lägsta befuktningsinställningen.

Ramptid: Med rampfunktionen ökas behandlingstrycket gradvis från ett lågt starttryck till det ordinerade behandlingstrycket. Den tid det tar kallas för ramptid. När ramptiden är inställd på Auto ökas trycket gradvis när apparaten detekterar att du har somnat. Du kan ställa in Ramptid på Av, Auto eller en period på mellan 5 och 45 minuter. Bläddra till Mina alternativ, välj Ramptid och ställ in önskat alternativ.

Om du behöver mer hjälp med komfortinställningarna kan du läsa användarguiden för apparaten eller kontakta din vårdgivare.

Personlig behandlingsassistent (PTA) är en funktion i myAir som är exklusivt utvecklad för AirSense 11-användare. Den har interaktiva röststyrda videoinstruktioner så att du kan känna dig trygg med att du använder masken och apparaten på rätt sätt.

I Personlig behandlingsassistent (PTA) ingår även Test Drive, en funktion som gör att du kan prova på hur behandlingen känns innan det första riktiga behandlingstillfället. Med Test Drive kan du testa olika trycknivåer, kontrollera maskens täthet och lära dig hur du ser till att masken sitter på bästa sätt om det behövs.

I myAir finns även individanpassad coachning, praktiska tips, påminnelser om rengöring, uppmuntrande meddelanden och annat som hjälper dig att lyckas med din PAP-behandling.

myAir är ett program för onlinesupport och en app som gör det enkelt att börja med behandling4, följa upp dina framsteg och få uppmuntran under tiden.* Du har tillgång till dina behandlingspoäng varje morgon och du kan även skapa rapporter så att du kan följa upp hur det går över tid. Du kan ladda ned mobilappen myAir från App Store® och Google Play™.***  myAir kan även användas från en datorwebbläsare på myAir.ResMed.eu. Observera att vissa funktioner i myAir endast är tillgängliga i myAir-appen.

Se till att Bluetooth® är aktiverat på din smartphone. Logga sedan in i myAir-appen och följ instruktionerna för att ansluta till AirSense 11-apparaten. Om den fyrsiffriga koden inte visas på AirSense 11-skärmen går du till Hem-menyn och trycker på +Mer och sedan på myAir. Gå till sidan myAir-support i myAir-appen eller på myAir-webbplatsen om du behöver hjälp.

I användarguiden för apparaten finns fullständiga instruktioner om hur du tar isär, rengör, kontrollerar och sätter ihop apparaten. I myAir-appen hittar du också praktiska tips och videoklipp om rengöring. I instruktionerna nedan får du en allmän översikt över hur du gör:

Så här rengör du din PAP-apparat

Tid: 5 minuter

Material du behöver för att rengöra apparaten:

  • Diskho eller handfat
  • Varmt rent vatten
  • Milt diskmedel
  • Ren handduk

Tips för veckorengöring steg för steg:

  • Koppla bort apparaten och ta bort och töm vattenbehållaren för befuktaren. Torka behållaren noggrant med en ren trasa och låt den torka på en plats utan direkt solljus eller värme. Behållaren till befuktaren kan diskas i diskmaskin.
  • Ta bort luftslangen och tvätta den i varmt vatten med ett milt diskmedel. Rengör inte luftslangen i diskmaskin eller tvättmaskin. Skölj luftslangen ordentligt och låt den torka på en plats utan direkt solljus eller värme.
  • Torka av apparatens utsida med en ren, torr trasa.
  • Sätt ihop behållaren till befuktaren igen och fyll den med rent vatten.

Exponering för ozon kan skada apparaten. Skada på ResMed-apparater på grund av användning av ozonmaskiner omfattas inte av ResMeds begränsade garanti.

Vi strävar efter att hålla dina hälsodata säkra och skyddade, och att skydda dina konfidentiella uppgifter. Om du vill veta mer om hur och varför vi samlar in hälsodata, hur vi skyddar dem och varför data är så viktiga i den moderna vårdmiljön kan du gå till vår specifika sida om patienthälsodata.

I användarguiden hittar du relevant information angående varningar och försiktighetsåtgärder som ska beaktas innan produkten tas i bruk och under tiden den används. 

Vilka apparater och tillbehör som är tillgängliga och tillgången till myAir-appen varierar beroende på region.

* myAir är inte tillgängligt i alla länder. Vissa funktioner i myAir är endast tillgängliga i myAir-appen.
** Climate Control är endast tillgängligt när en ClimateLineAir 11-slang och HumidAir 11-behållare är anslutna.
***Android och Google Play är varumärken som tillhör Google, Inc. och är registrerade i USA och andra länder. Apple, App Store och iPhone är varumärken som tillhör Apple Inc. och är registrerade i USA och andra länder.

Referenser:

  1. Isetta, Valentina et al. Comparative assessment of several automatic CPAP devices’ responses: a bench test study. ERJ Open Res. 1, nr 1 (maj 2015): 00031-2015.
  2. McArdle N et al. Study of a Novel APAP Algorithm for the Treatment of Obstructive Sleep Apnea in Women. Sleep. 2015;38(11):1775-1781.
  3. Price Waterhouse Coopers. Empowering the sleep apnoea patient: A ResMed or internal sponsored study of how myAir users behave better. 2016
  4. ResMed Air11-undersökning med 146 patienter, som genomförts mellan 28 juni och 29 juli 2021. F19: 62 % av patienterna uppgav att de kände sig trygga i börja med PAP-behandling efter att ha fått AirSense 11 installerad, N=119 respondenter. F10: 63 % av patienterna uppgav att PTA fick dem att känna sig trygga med att konfigurera sin PAP-apparat korrekt, N=49 respondenter. Journaldata, ID A5043180.